Lielāko dzelzs putnu pasaulē Top 3

Ja kādam virsraksts šķita dīvains un neskaidrs, tad pačukstēsim jums priekšā – šajā rakstā aplūkosim lielākās un iespaidīgākās lidmašīnas, kuras veic pasažieru pārvadājumus. Vēl varam piemetināt klāt – dažas no rakstā minētajām lidmašīnām ir viesojušās arī mūsu pašu lidostā Rīga. Tad nu, steidzam lūkoties!

Antonov 225 “Mriya”

pasted-image

Pirmajā vietā un pavisam ērti un stabili turoties, ieņem ukraiņu ražotā stratēģiskā lidmašīna Antonov 225 “Mriya”. Neviens vien rekords ir ticis pārspēts ar šo iespaidīgo dzelzs putnu. Lidmašīnas maksimālais pacelšanās svars ir 600 tonnu, no kuriem puse sastāda krava.

Pieminēšanas vērti ir arī rekordi (kopumā to ir pāri 240), kuri ar šo lidmašīnu ir uzstādīti:

  • smagākā lidmašīna pasaulē
  • lielākā pēc izmēriem lidmašīna pasaulē
  • smagākā viengabala krava, kura tikusi pārvadāta ar lidmašīnu (Armēnijas elektrostacijai tika piegādāts 189.tonnas smags ģenerators)

Taču kā ukraiņi nonāca pie šāda lidaparāta izveides? Antonov 225 “Mriya” tika pabeigts 1988.gadā, speciālo Padomju kosmosa kuģu pārvadāšanai. Tā kā šī lidmašina ir unikāla un otras tādas nav, pieprasījums pēc tās ir liels. Pārsvarā, lidmašīnu izmanto privāti pasūtītāji, gan dažādas valstis un sabiedriskas un valstiskas organizācijas.

Tālajā 2006.gadā tika pieņemts lēmums izveidot otru šādu lidaparātu. Diemžēl, Rīgas lidosta šo iespaidīgo dzelzs putnu vēl nav uzņēmusi, bet mēs nevaram skumt. Ik pa laikam (it īpaši mūsdienās, pastiprinoties militārajām aktivitātēm) lidostā Rīga nolaižas kāda militārā lidmašīna, pārvadājot tankus un citu militāro tehniku.

HK 1 „Spruce Goose

 

Otrajā vietā mūsu sarakstā ierindojas amerikāņu ražotais HK 1 „Spruce Goose”. Daudzi noteikti nebūs ne redzējuši ne dzirdējuši par šo lidaparātu, kam arī ir pavisam vienkāršs iemesls. Vienīgā reize, kad HK 1 „Spruce Goose” veica lidojumu, bija tālajā 1947.gadā. Vēljovairāk – pirmajā un vienīgajā izmēģinājuma lidojumā, lidaparātu nebija iespējams augstāk pacelt kā 21 metrs virs ūdens virsmas.

Lai arī izmēģinājums bija neveiksmīgs un vairāk lidojumus šis dzelzs putns nav piedzīvojis, tam joprojām pieder rekordi konstrukcijas augstuma un spārnu platuma ziņā. Esot vienam no lielākajiem uzbūvētajiem hidroplāniem pasaulē, tā spārnu platums stiepjas 97,5.metrus.

Par pašu lidmašīnas būvi – tā tika uzsākta 1942.gadā, taču alumīnija taupīšanas nolūkos (jocīgs iegansts, vai ne?) tā tomēr tika veidota no cita materiāla. Ja vēlaties šo iespaidīgo veidojumu apskatīt dzīvē, tad Evergrīnas Aviācijas muzejs Ohaio ir īstā un vienīgā vieta, kur to apskatīt.

Airbus A380

pasted-image-4

 

Mūsu topa godpilnajā trešajā vietā ierindojas avioindustrijas viens no jaunākajiem bērniem – Airbus A380. Ja jūs vēl nezinājāt – Airbus A380 ir vienīgā divstāvīgā pasažieru lidmašīna pasaulē. Kopumā šis lidaparāts var uzņemt 850 !!! pasažierus. Iedomājaties, kas par skaitu – 850!

Salīdzinoši, šī lidmašīna ir pavisam jauna, jo tās ražošana un nonākšana tirgū notika 2007.gadā. Vēljovairāk – neviena vien aviokompānija savā īpašumā ir iegādājusies šo spēkratu un kopumā gaisa satiksmē piedalās vairāk kā 200 šādu Airbus A380. Cik informācija mums vēsta, lidaparāts ir daudz ekonomiskās par tuvāko sāncensi Boeing. Lielā pasažieru ietilpība ļauj patērēt aptuveni 3 litrus degvielas uz 100km, ja rēķinam uz vienu pasažieri.

Lai nu kā, avioindustrija attīstās straujiem soļiem, jo viens nu ir skaidrs – cilvēki ceļo un ceļos. Sniedzot ne tikai konfortu, bet arī efektīvu un lētu lidojumu, aviokompānjas cenšas rast risinājumus, lai mēs (pasažieri) varētu baudīt lētus, ātrus un komfortablus lidojumus.